Lepsze Jutro to nazwa jednego z ogródków działkowych leżących we wrocławskiej dzielnicy Ołbin, który ze względu na swoją atrakcyjną lokalizację jest zagrożony przez inwestycje deweloperskie. W 2018 roku pod tym tytułem zaprezentowana została wystawa odwołująca się do historycznej przeszłości miejskich ogrodów, ale także coraz popularniejszej wśród młodszych osób aktywności zwanej działkowaniem oraz potencjalnej, uspołecznionej i inkluzywnej przyszłości działek ogrodowych.
Wśród zaproszonych artystek znalazła się Aleksandra Nowysz ze swoim cyklem fotograficznym dokumentującym bujną roślinność i wernakularną architekturę miejskiego ogrodu, obserwowanego z okna jej ołbińskiego mieszkania. Tłumacząc ideę swojego projektu, napisała wtedy: „Wyobraź sobie tkankę miejską przeplataną z przyrodą, która daje ci pożywienie i oddech oraz której jesteś częścią. Takie może być lepsze jutro”.
Pandemiczna rzeczywistość 2020 roku przewartościowała dotychczasowy porządek – osoby mające dostęp do natury stały się wyjątkowo uprzywilejowane. W sytuacji izolacji społecznej kontakt z zielenią okazał się bowiem jedną z najpilniejszych potrzeb.
Tegoroczna odsłona projektu Lepsze Jutro bierze zatem na warsztat ostatnie wydarzenia na świecie i nasze globalne doświadczenia. W ramach wystawy prezentowanej online przedstawiamy prace artystów i artystek z Wrocławia i Berlina: Aleksandry Nowysz i Lukasa Hoffmanna, aktywnych w polu sztuk wizualnych oraz Silke Lange i Huberta Kostkiewicza, sytuujących swoje działania w obszarze dźwięku. Do obrazów uchwyconych w kadrze obiektywu powstały specjalnie skomponowane utwory.
Fotografie Aleksandry i Lukasa ukazują nierozerwalny splot architektury – ludzkiego wytworu oraz przyrody. Jak powiedział Oskar Wilde: „Gdyby natura była wygodna, ludzkość nie wymyśliłaby architektury”. I choć próbujemy zawłaszczyć i podporządkować sobie tę pierwszą, to ona zazwyczaj znajduje sposób, by odbić sobie tę stratę w inny sposób. Dźwięki Silke i Huberta, choć tworzone zupełnie innymi metodami, zdają się natomiast ilustrować to, co nieoczywiste i niewidoczne na pierwszy rzut oka. Organiczne brzmienia akordeonu Silke wydają się odwoływać do pierwotnych potrzeb człowieka w relacji z naturą, a kolekcjonowane przez Huberta wyimki otoczenia przywodzą na myśl doświadczanie przyrody w miejskiej gęstwinie przeszkód, które natura sprawnie omija.
Ideą wystawy, stworzonej dzięki współpracy Convivium Berlin e.V. i BWA Wrocław, jest odpowiedź na aktualne warunki funkcjonowania kultury i ludzi ją tworzących. Jest nią także nadzieja na wyciągnięcie wniosków z naszych wspólnych doświadczeń. Pandemia ma bezpośredni związek z działalnością człowieka na Ziemi: chowem przemysłowym zwierząt i katastrofą klimatyczną. Mamy więc szczerą nadzieję, że podobne odczucia wpłyną na nasze postępowanie w przyszłości oraz systemowe rozwiązania, dzięki którym wspólnie będziemy mogli zadbać o lepsze jutro.
Aleksandra Nowysz (ur. 1987 we Wrocławiu, afiliacja: Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, SGGW) – architektka i fotografka, badaczka architektury miejskiego rolnictwa. W 2019 roku uzyskała stopień doktora w dyscyplinie Architektury i Urbanistyki Politechniki Wrocławskiej, a od 2016 roku studiuje w Instytucie Twórczej Fotografii w Opawie. Absolwentka Programu Mentorskiego Sputnik Photos. Laureatka wrocławskiego Stypendium im. Jerzego Grotowskiego w zakresie sztuki. Autorka projektów fotograficznych dotyczących architektury wernakularnej i krajobrazu. Jej prace wystawiano m.in. podczas festiwalu Miesiąc Fotografii w Krakowie, we wrocławskiej galerii BWA Studio oraz w galerii Photon w Wiedniu i Lublanie.
Hubert Kostkiewicz – na co dzień gitarzysta zespołu KURWS, z którym zagrał kilkaset koncertów i wydał jak na razie trzy płyty. Poza zespołem jeszcze mocniej daje upust swojej fascynacji formami abstrakcyjnymi: muzyką konkretną, elektroakustyczną i improwizowaną. Poszukuje ciekawych artykulacji, które wynikają z ograniczeń manualnych, niedoskonałości wykonania czy zapisu. Swoich poszukiwań dokonuje zazwyczaj za pomocą gitary elektrycznej, ale sięga także po instrumenty elektroniczne czy przetwarzane nagrania terenowe.
Lukas Hoffmann urodził się w 1981 roku w Zug w Szwajcarii. W latach 2003-2007 studiował sztuki piękne na École nationale supérieure des beaux-arts w Paryżu. W latach 2009-2011 ukończył programme de recherche La Seine (ENSBA Paryż). Granty studyjne zaprowadziły go do Antwerpii (2008/2009), Berlina (2011) i Nowego Jorku (2016). Jego prace regularnie prezentowane są w ramach wystaw indywidualnych i zbiorowych, ostatnio na wystawie indywidualnej w Le Point du Jour, Centre d'Art (Cherbourg, Francja). Mieszka z rodziną w Berlinie.
Silke Lange ukończyła studia gry na akordeonie na berlińskiej Akademii Muzycznej Hanns Eisler. Jej zainteresowania oscylują wokół muzyki współczesnej i eksperymentalnej, jak również poszukiwań nowatorskich form koncertowych i projektów obejmujących różne gatunki. Wraz z Ruth Velten prowadzi zespół LUX:NM. Występowała na najważniejszych festiwalach na całym świecie, m.in. na Festiwalu Muzyki Współczesnej Ultraschall,
MaerzMusik, Warszawska Jesień, Festival de música contemporánea Santiago de Chile, Edmonton New Music. Jej płyty wydane zostały w wytwórniach Wergo, DUX i genuin classics. Jest również autorką licznych nagrań radiowych, m.in. w Deutschlandradio i rbb.
english (pdf)